تکرار نام الله و ائمه در آثار هنري شرق، موضوع بکر نشانه‌شناسي است

نشانه‌شناس و معاون پژوهشي خانه هنرمندان ايران در حاشيه نمايشگاه نام‌هاي حضرت علي(ع) در کاخ گلستان در گفت وگو با خبرنگار ميراث آريا(chtn) با بيان اين مطلب افزود: اين نمايشگاه از نظر نشانه‌شناسي قابل توجه است چرا که به نوعي به نشانه‌شناسي نام حضرت علي(ع) مي‌پردازد و در جاهاي ديگر کمتر ديده شده که با الهام گرفتن از يک نام خاص تا اين اندازه کار جديد خلق شده باشد.

«بهمن نامور مطلق» افزود: براي خوانش بخشي از آثار هنري و فرهنگي ايراني و اسلامي نمي‌توان به اصول کلاسيک نشانه‌شناسي که در غرب تعريف شده بسنده کرد و ناگزيريم برخي از اين اصول را با اندکي تغيير و جابه‌جايي با فرهنگ خويش تطبيق دهيم.

وي با اشاره به اين که در نشانه‌شناسي به بررسي دلالت‌هاي يک متن مي‌پردازيم، اظهار داشت: در بسياري از آثار هنر اسلامي بر خلاف نظر سوسور، که ميان دال و مدلول ارتباط تنگاتنگ و دوسويه قائل است، صدها دال وجود دارند که به يک مدلول واحد اشاره دارند و در اين نمايشگاه نيز شاهد جست‌وجوي دال‌ها براي رسيدن به يک مدلول دست‌نيافتني که نام حضرت علي(ع) است هستيم. همچنين در آثار هنر‌هاي سنتي شرق و ايران براي اين مساله مصاديق فراواني از جمله هنر معماري اسلامي، تکرار نام الله در خط کوفي و متون ايراني و اسلامي داريم.

نامورمطلق يادآور شد: برخي آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه جاي نقد دارد و در برخي نيز هنرمند بسيار خوب به موضوع نزديک شده است اما در مجموع، برگزاري اين نمايشگاه‌ها در نقد روش‌هاي نشانه‌شناسي و تطبيق آن‌ها با فرهنگ و هنر ايراني موثر خواهد بود.
ب/122

انتهای پیام/

کد خبر 1391040119